La Universitat de les Illes Balears (UIB) ha convocat una reunió del projecte Erasmus+ CHARLIE, que se celebrarà a Palma el 14 de febrer. Aquesta iniciativa és organitzada per l’Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE) i el Laboratori d’Aplicacions de la Intel·ligència Artificial (LAIA@UIB).
El projecte internacional «Challenging Bias in Big Data use for AI and Machine Learning» (CHARLIE) té com a objectiu fonamental promoure l'ètica en l'ús de la intel·ligència artificial i l'aprenentatge automàtic, amb la finalitat de combatre els biaixos presents en les dades massives que alimenten aquestes tecnologies.
Un esdeveniment híbrid amb participació internacional
Aquesta jornada, que es desenvoluparà en format híbrid, permetrà la participació tant presencial des del campus universitari com a través de videoconferència. La benvinguda anirà a càrrec de la directora de l’IRIE, doctora Eva Aguilar, i del director del LAIA@UIB, doctor Antoni Jaume.
Entre els assistents hi haurà investigadors d'institucions associades al consorci del projecte, incloent Helixconnect Europe (Romania), ISQ e-learning (Portugal), Innovation Training Center (Espanya), la Universitat d’Aarhus (Dinamarca), la Universitat de Ciències Aplicades de Vaasa (Finlàndia) i la UIB.
Ponències sobre IA i ètica
La jornada comptarà amb ponències destacades. Anna Arias Duart, investigadora del Barcelona Supercomputing Center, presentarà el tema «Quina IA volem? Biaixos, explicabilitat i límits de la intel·ligència artificial». Posteriorment, el doctor Miquel Miró, professor del Departament de Ciències Matemàtiques i Informàtica de la UIB, abordarà «Intel·ligència artificial, explicabilitat i incertesa: com respondre a una pregunta que no sabem quina és».
Finalment, el doctor Rubén Comas, investigador principal del projecte CHARLIE i catedràtic del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l’Educació, exposarà els recursos desenvolupats pel projecte.
Un pas endavant contra els biaixos
El projecte CHARLIE representa un esforç pioner per fer front als biaixos inherents en les dades massives utilitzades per la intel·ligència artificial. Finançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea (2022-1-ES01-KA220-HED-C461966C), aquest projecte compta amb el suport del Servei Espanyol per a la Internacionalització de l’Educació (SEPIE) i és coordinat per l’IRIE de la UIB.
A mesura que la intel·ligència artificial s'integra en diversos aspectes quotidians —des del reconeixement facial fins a la publicitat personalitzada— és crucial abordar les seves limitacions. Les decisions preses per sistemes d'IA poden reflectir prejudicis humans inconscients derivats d'associacions implícites en les dades disponibles.
L'educació com a motor canviador
Per evitar que aquesta tecnologia perpetuï desigualtats socials, és essencial adoptar un enfocament centrat en les persones. L’educació juga un paper vital en preparar professionals capacitats per afrontar els reptes ètics associats a la intel·ligència artificial. En aquest sentit, el projecte CHARLIE busca promoure un ús més just i equitatiu d’aquesta tecnologia mitjançant currículums innovadors que fomentin un desenvolupament tecnològic responsable.
Data de l’esdeveniment:
14/02/2025
Data de publicació: 14/02/2025
« Torna enrere
Arxiu de notícies
Preguntas sobre la noticia
Què és el projecte CHARLIE?
El projecte CHARLIE és una iniciativa coordinada per la Universitat de les Illes Balears (UIB) que busca promoure enfocaments ètics en l'ús de la intel·ligència artificial i l'aprenentatge automàtic, així com combatre els biaixos presents en les dades massives utilitzades per aquestes tecnologies.
Quan tindrà lloc la reunió del projecte CHARLIE?
La reunió del projecte Erasmus+ CHARLIE es realitzarà a Palma el 14 de febrer de 2025.
Qui organitza la jornada del projecte CHARLIE?
La jornada està organitzada per l'Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE) i el Laboratori d’Aplicacions de la Intel·ligència Artificial (LAIA@UIB).
Quins temes es tractaran durant la jornada?
S'espera que es presentin ponències sobre biaixos, explicabilitat i límits de la intel·ligència artificial, així com recursos desenvolupats pel projecte CHARLIE.
Quines institucions participen en el consorci del projecte?
Participen institucions com Helixconnect Europe (Romania), ISQ e-learning (Portugal), Innovation Training Center (Espanya), Universitat d’Aarhus (Dinamarca) i Universitat de Ciències Aplicades de Vaasa (Finlàndia).
Com s'està finançant el projecte CHARLIE?
El projecte ha obtingut finançament a través del programa Erasmus+ de la Unió Europea.
Quina importància té l'educació en el context del projecte CHARLIE?
L'educació és clau per formar professionals amb les competències necessàries per abordar els reptes ètics associats a la intel·ligència artificial i garantir un desenvolupament tecnològic més ètic i responsable.